FANDOM

Screen shot 2010-12-13 at 7.18

Zlobr je bytost, vyskytující se především v literatuře, filmu a hrách žánru fantasy - většinou jde o zlého, často lidožravého obra, obvykle nevalné inteligence a nevábného vzhledu.

Původ jména Edit

Slovo zlobr je neologismus, který se poprvé objevil v knize Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky. Šlo o překlad anglického výrazu troll. Kniha poprvé vyšla v nakladatelství Odeon v roce 1979 v překladu Františka Vrby (překlad vydal pod pseudonymem Lubomír Dorůžka), který je pravděpodobným autorem tohoto slova.

Kolem velikánského ohně z bukových polen seděly tři velikánské postavy. Na dlouhých prutech jako na rožních si opékaly kusy skopového a olizovaly si z prstů mastnotu. Náramně chutně to vonělo. Taky tam stál po ruce sud dobrého pití a postavy popíjely ze džbánů. Jenomže to byli zlobři - zlí obři. Očividně zlobři.

Tolkienovi zlobři Edit

334px-Ctrol
Tolkienovi zlobři - trollové, jsou tvorové vytvoření z kamene temným pánem Morgothem. Jsou-li vystaveni slunečnímu světlu, mění se zpět v kámen, ze kterého vzešli. V Hobitovi se setkáváme se třemi z nich: Vildou, Bertou a Tomem.

Další použití Edit

Výraz zlobr není vytvořen zcela patřičně (složením slov zlo+obr by měl správně znít zloobr), ale v současné češtině se ujal a používá se jak v původní tvorbě, obvykle inspirované Tolkienem (například hra Dračí doupě), tak i v překladech z angličtiny, kde často nahrazuje anglický výraz ogre - tedy jinak též obr lidožrout. Zlobr jakožto překlad slova ogre se objevuje například ve filmu Shrek, Kronika rodu Spiderwicků a dalších.