FANDOM

Isengard

Železný pas (sindarsky Angrenost) je ve fiktivním Tolkienově světě Středozemi oblast na jižním konci Mlžných hor. Největší proslulost získala jako sídlo Sarumana Bílého. V Železném pase stála věž Orthank.

Trocha historie Edit

Železný pas byl postaven Númenorejci na konci Druhého věku jakožto severozápadní cíp Gondoru a hranice mezi Arnorem a Gondorem. Původním účelem Železného pasu bylo střežení Brodů přes Želíz společně s Aglarondem na druhé straně Rohanské brány.

Železný pas zůstal součástí Gondoru i po vytvoření království Rohan (na rozdíl od Aglarondu, který připadl Rohirům), až do doby, než jej správce Beren přenechal Sarumanovi, který jej později opevnil. Od té doby byl Železný pas znám i jako Nan Curunír, Čarodějovo údolí.

Orthanc Isengard 1
V průběhu Války o prsten Saruman rozkopal údolí a postavil zde ohromné továrny na skřety. Později byl Železný pas dobyt armádou entů a Saruman vyhnán. Enti zde znovu zasadili stromy a celé údolí nazvali Orthanský Stromosad.

Charakteristika Edit

Železný pas se nachází na úpatí hory Methedras, nejvyššího vrcholku Mlžných hor, pramení nad ním řeka Želíz, která vyživovala Železný pas a díky níž se zde dařilo vegetaci. Věž Orthank se nachází přesně uprostřed Železného pasu.

Jiné názvy Edit

Čarodějovo údolí (Nan Curunír)

Orthanský stromosad